نگاه مرمت‌گران به قلعه ابراهيم آباد صدوق

قلعه ابراهيم آباد صدوق مرمت و بازسازي مي‌شود.


یزدفردا "سرویس خبر "روابط عمومي ميراث : شهرستان صدوق يکي از شهرستان‌هاي استان يزد و با وسعت 5486 كيلومتر مربع در شمال غربي استان و اشکذر مرکز آن است. نويسندگان کتب تاريخي، بناي اوليه شهر اشکذر را از زمان اشکانيان مي‌دانند و قدمت آن به حدود ۲۰۰۰ هزار سال مي‌رسد.

مسئول نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان صدوق ضمن اعلام اين خبر، افزود: قلعه ابراهيم‌آباد از مسجد، خانه‌ها، آب‌انبار و كوچه‌هاي سرپوشيده و باز تشكيل شده و در مجموع با برج و بارو و حصار محصور است و در روستاي ابراهيم‌آباد، دهستان رستاق شهرستان صدوق واقع است.

وي قلعه ابراهيم‌آباد را بنايي خشت و گلي با سردر و رواق‌هائي آجري عنوان كرد و افزود: آنچه از حصار قلعه برجاي مانده حكايت از آن دارد كه قلعه داراي دو حصار بوده و كاربري مسكوني داشته است كه تا چند دهه پيش تمامي اهل روستا در آن زندگي مي‌كردند و اكنون نيز جمعي از خانوار در آن زندگي مي‌كنند.

"توكليان" تزئينات به كار رفته در قلعه را كاربندي آجري سردر ورودي، رواقهاي طرفين، هشتي و گنگره‌هاي خشتي لبه‌هاي حصار و برج‌ها عنوان كرد.

وي از جمله اقدامات مرمت و بازسازي قلعه را مرمت کامل برج‌ها ، ديوارچيني بالاي برج، شيب بندي، استحکام بخشي ديوارها، اصلاح وکاهگل بام، مرمت قسمتي از بدنه ضلع شمال شرقي قلعه، هره‌چيني و كاهگل بدنه‌ها و همچنين حفر چند حلقه چاه جهت رفع آب مورد نياز اين بنا برشمرد.

اين مقام مسئول دوره ساخت قلعه را به قرن 7 و 8 هجري قمري نسبت داد و افزود: قلعه ابراهيم آباد به شماره 2538 مورخ 15/9/78 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا